Az alternatív költség az annak az „ára”, ha valamit nem csinálsz azért, mert valami mást csinálsz 🙂
Ez így talán nem igazán érthető elsőre, ezért nézzünk példákat.
Ha valamit választasz, az szinte mindig azt jelenti, hogy valami mást NEM választottál.
Ha moziba mész egy este, akkor lemondasz a színházról, az otthoni pinehésről. Ha Kft-t alapítasz, akkor lemondasz a Bt-ről.
Természetesen ha Kft-t (ez nyilván bármilyen vállalkozási formára igaz) alapítasz, sok minden másról is lemondasz, a vállalkozói lét áldozatokkal jár. 🙂
Az alternatív költséget (vagy lehetőségköltség, opportunity cost) vállalkozóként többféleképpen megtapasztaljuk:
– magánélet vs. vállalkozás
– vállalkozáson belül, üzleti döntések során
Az egyik legnagyobb átgondolandó, mérlegelendő kérdés a legalapvetőbb: a fizetés kérdése. Ha vállalkozóvá válsz, azzal lemondasz az alkalmazotti lét nyújtotta biztos fizetésről. Természetesen a „nagyon motivációs” vállalkozói oldalak azt mondják, hogy „gyerünk, kövesd az álmaidat, ne törődj semmi mással!”. Ez jól hangzik húszévesen, de felnőtt emberként, esetleg szülőként igenis komoly döntés „eldobni” a biztos alkalmazotti fizetést. Nem véletlenül kezdenek sokan vállalkozni alkalmazotti állás mellett, ami akár egy jó kiindulási alap lehet, habár igazán hosszú távon nem működőképes – de jellemzően nem is ez a célja.
Vállalkozóként időt, energiát, pénzt kell elvenned a magánéletedtől és a vállalkozásodra fordítani ezeket – ez természetesen fordítva is igaz.
Ha egy kampányon dolgozol, nem tudsz elmenni moziba, ha elmész focizni, azalatt nem tudsz a termékfejlesztésen dolgozni.
Ez tulajdonképpen a nehéz, meghúzni a vonal(aka)t, megtalálni azt a bizonyos egyensúlyt – ami a tévhitekkel ellentétben egyáltalán nem az 50-50%-os idő/energiafelhasználásról, megosztásról szól.
A vállalkozáson belüli, üzleti szempontból vizsgált alternatív költségek már sokkal kézzelfoghatóbbak, számszerűsíthetőbbek, nézzünk néhány példát!
A fenti, magánéleti döntésnél nincs egyértelműen jó válasz arra, hogy moziba kell menned vagy egy kampányon kell dolgoznod. Nyilván a kampány segíti a vállalkozást, de ha párod elégedetlen a mozi kihagyása miatt, akkor összességében nem biztos, hogy előrébb vagy. Nehéz ügy.
Vállalkozásodban, ha A kampány várhatóan plusz 8 eladást hoz, míg B kampány ugyanannyiért 11 eladást, ez esetben az A kampány elkészítését szívesen „feláldozzuk”, hiszen a B jobb eredményekkel kecsegtet. Egyértelmű, ugye?
Sajnos nem feltétlenül. Ha semmilyen más tényezőt nem veszünk figyelembe, akkor valóban B kampányt kell választani, de mi van, ha mondjuk az A opcióval sokkal több ember találkozik a márkánkkal, így hosszú távon mégis jobb eredményekre számíthatunk. Most a B kampány a jó döntés, de hosszú távon LEHET, hogy az A.
És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy mennyire gyakori, hogy ilyen pontosan meghatározható két kampány kimenetele…
Másik eset, amikor számszerűsítünk, azonban kiegészítjük nem kézzelfogható tényezőkkel is.
Például havi nettó 300.000 forint fizetés egy állásban, amit nem szeretünk, nem élvezzük, nem tudunk kiteljesedni benne vagy egy vállalkozás, amit imádunk csinálni, de csak havi 280.000 forintunk van belőle. Egyik több pénz, biztonságosabb, fix, míg a másik, habár kevesebb pénzt hoz, bizonytalanabb, de szívesen csináljuk, sőt, hosszú távon még akár jövedelmezőbb is lehet. Melyik a jó döntés, melyiket érdemes feláldozni a másikért?
Érdemes vállalkozásodban mondjuk egy teljesen új termékcsaládot piacra dobni, ha ezzel mindössze havi 30.000 forint plusz nyereséged lesz? A több nyereség alapvetően jó, de a plusz befektetést (idő-pénz-energia) nem biztos, hogy megéri.
Klasszikus alternatív költség kérdés, ami nagyobb vállalatoknál sokszor ütközteti a tulajdonosok és a menedzsment céljait, nézeteit az a nyereségesség vs. növekedés kérdése.
Ha mondjuk van egy pékséged, remekül sikerült az adott üzleti év, mit csinálj a nyereséggel? Utazz, vegyél autót, házat stb. vagy nyiss egy új üzletet, ami lehet, hogy még évekig nem fogja visszatermelni azt a pénzt amit belefektettél. Nincs igazán helyes döntés, a Te preferenciáidtól, rövid- és hosszútávú céljaidtól, helyzetedtől függ, hogy mit kell választani egy adott helyzetben.
De miért is érdemes az alternatív költség kérdésével foglalkozni?
Vállalkozóként rengeteg döntést kell hoznod. Naponta. A vállalkozásodban, a magánéletedben, a kettő kapcsolatában. Induló vállalkozás esetén ráadásul a korlátozott erőforrások még több nehéz döntés elé állítanak. Sokkal gyakrabban kell a „vagy”-ot választanod, nem tudod az „is”-t.
Ha tisztában vagy az alternatív költség koncepciójával, ez segíthet a döntésedben. Segíthet mérlegelni, egy új nézőpontot adni. De vigyázz, a plusz nézőpontok sokszor még jobban megnehezítik a döntést. A jó hír viszont, hogy ezek a döntések nehézségükért cserébe gyakran helyesebbek.