vasárnap, november 27, 2022
KezdőlapMarketingÁrazás kezdő vállalkozóknak

Árazás kezdő vállalkozóknak

Kezdő vállalkozóként, új vállalkozás indításakor sokszor problémás az ár meghatározása, az árazás. Gyakori gond ez szolgáltatóknál, akiknek valamivel több lehetőségük van ezen a területen mint mondjuk a kiskereskedelemmel foglalkozó cégeknek. Ez az írás főleg nekik, az induló, szolgáltatással foglalkozó vállalkozóknak segít az árazásban.

Nézzünk három egyszerű technikát az árak, díjat meghatározására!

Piaci (konkurencia) alapú árazás

Talán ez a legegyszerűbb: nézd meg, mennyiért dolgozik a többi fodrász/masszőr/autószerelő stb. és csináld Te is annyiért. Ez habár tényleg egyszerű, rejt néhány csapdát.

Nem biztos, hogy egyeznek a költségeitek. Ha ő olcsóbban veszi az alapanyagot, vagy éppen nem kell bérleti díjat fizetnie, akkor elképzelhető, hogy egyszerűen nem tudod tartani az ő árait. Ráadásul ez sajnos csak idővel derül ki. Erre megoldás, hogy nagy mintát vegyél alapul, ne csak 1-2 konkurens árait nézd meg. Alapvetően egyébként nem ezt a megközelítést javaslom, mert a létező legrosszabb marketing stratégia az ár alapján versenyezni. Nem gond, ha sokkal drágább vagy mint a többiek – csak persze tudj mögé tartalmat is tenni.

 

Fix árrés alapú árazás

Ez sem túl bonyolult megközelítés, ennek a lényege, hogy összeadod a költségeidet, megszorzod X-el és annyiért adod a szolgáltatásodat. Ez kereskedelemben bevett dolog, azonban figyelni kell, hogy szolgáltatóként a költségeid relatíve alacsonyak lesznek, így ha nem figyelsz, túlzottan (feleslegesen) alacsony díjazás jöhet ki végeredményként.

A dolog előnye, hogy könnyen le tudod követni, ha változnak a költségeid, pl. bérleti díj, alapanyagok, munkaerő.

Hátrány, amit az imént említettem: az alacsony ténylegesen felmerülő költségszint. Látom magam előtt, amint a “ténylegesen felmerülő” kifejezésnél megakadtál – reméltem is 🙂
Szolgáltatóként a legtöbb befektetett erőforrás az időd lesz, ami viszont nem jelenik meg effektíve kiadásként. Így azt tudom javasolni, hogy vagy számolj magadnak egyszerűen egy óradíjat, amikor a költségeket számolod, vagy esetleg használj komolyabb szorzót, többszörözd a költségeket. De a saját munka beárazása nagyon hasznos – különösen jól fog jönni, amikor munkaerő felvételén gondolkozol.

Céljövedelem alapú árazás

Ennek az árazásnak a lényege, hogy fordítva gondolkozol, visszafelé számolsz. Tételezzük fel, hogy egy masszőr vagy és azon tanakodsz, mi alapján árazz. Találj ki magadnak egy jövedelmet (vagy ha kevesebbet akarsz számolni, bevételt), illetve azt, hogy mennyit szeretnél/tudsz dolgozni.

Például, szeretnél havi 600.000 forintot keresni.
A helyiségért fizetsz 100.000 forintot havonta.
Olaj, krém, eszközök, mosószer stb. 50.000 forint.
Tehát szükséged van 750.000 forint bevételre havonta.

Napi 5 vendéggel számolva, heti 5 napot dolgozva pontosan 7.500 forint/vendég ár jön ki.

Ha kevesebb vendégből szeretnéd ezt megoldani, akkor ennél drágábban kell dolgoznod. Itt szükség lesz egy kis piacelemzésre, hogy mi fér bele. De ne csüggedj, ahogy korábban írtam, nem kell feltétlenül árakkal versenyezned (sőt, ne tedd). Semmi gond, ha Neked az jön ki, hogy 20.000 forintot el kell kérned egy masszázsért, viszont akkor tartalmat kell tenned a szolgáltatásod mögé: továbbképzések, új technikák, speciális eszközök stb. használata alá tudja támasztani.
Van, aki 10.000 forintot fizet egy fodrásznál, van, aki ennek a sokszorosát.

Persze eleinte nem lesz heti 25 vendéged, és az sem lesz megoldás, hogy a kevés vendégedtől 50-60.000 forintokat kérsz egy masszázsért, hogy elérd az áhított bevételt, dehát a kezdő vállalkozók élete ilyen 🙂

Nyilván itt adókkal és társaival nem számoltam, de a koncepciót biztos vagyok benne, hogy érted.

Természetesen a való élet ritkán ilyen “vegytiszta”, jó eséllyel picit mindhárom technikát alkalmaznod kell.

Ami nagyon fontos, hogy ne válassz olyan árazást, ami nem fenntartható. Ha magadhoz csábítasz azzal rengeteg ügyfelet, hogy Te vagy messze a legolcsóbb, hamar rá fogsz ébredni, hogy elérted a plafont: nem tudsz fizikailag többet dolgozni, viszont nincs elég bevételed. Ekkor sajnos a munkaerő felvétele sem biztos, hogy megoldás, hiszen ha már nélküle sem keresel eleget, akkor még őt is kifizetni nem lesz egyszerű. Ez sajnos egy gyakori hiba kezdő vállalkozásoknál.

Reméljük Te nem követed el ezeket és az írás segít olyan árakat, díjakat szabni magadnak, ami hosszú távon is fenntartható és nyereséges működéshez vezet.

RELATED ARTICLES

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Most Popular

Recent Comments