szombat, december 30, 2023
KezdőlapMarketingKözösségi oldalak kezdő vállalkozóknak: melyeket válaszd?

Közösségi oldalak kezdő vállalkozóknak: melyeket válaszd?

Kezdő, induló vállalkozásként elég korán fel fog merülni a kérdés, hogy milyen marketing eszközöket használj, kezdő vállalkozásként hol, hogyan kommunikálj. Ezután nem sokkal képbe fognak kerülni a különböző közösségi média oldalak, illetve úgy általánosságban az, hogy legyél Te is jelen vállalkozásoddal a közösségi médiában.

Írásunk abban szeretne egy kis segítséget nyújtani, hogy melyek a megfelelő közösségi oldalak kezdő vállalkozóknak.

Kezdjük is egy gyakori hibával!
„Na majd a csapból is én fogok folyni, gyorsan elkezdek kommunikálni Facebookon, Twitteren, Instagramon, TikTokon, Snapchaten, LinkedInen, YouTubeon és a biztonság kedvéért Pinteresten is.”
A gyakorlat azt mutatja, hogy a fenti kijelentésből egy szó sokkal erősebb, mint azt elsőre gondolnánk: ELKEZDEK. Ez gyakran úgy néz ki, hogy kikerül mindenhová egy „Helló, itt vagyunk megváltjuk a világot” poszt, talán még 1-2, aztán rájössz, hogy tizedannyi időd, energiád sincs, mint ami a „mindenhováposztoláshoz” kellene. De a jó hír, hogy nem is kell!

A tanácsom ezzel éppen ellentétes: válassz ki 1-3 közösségi média oldalt és ezekre koncentrálj!

„De kezdő vállalkozó vagyok, nem tudom mi alapján válasszam ki a nekem megfelelő közösségi oldalakat!” – gondolhatod magadban.

Sorold a közösségi média oldalakat 2 csoportba:
– Te, személy szerint melyik oldal(ak)on tudsz a legautentikusabban kommunikálni, hol érzed jól magad üzleti(!) kommunikáció során?
– Hol van a célcsoportod, melyik oldalakat használják leginkább, akiket meg szeretnél szólítani?

Nézd meg, melyik oldalak vannak benne mindkét csoportban, azaz melyik oldalakra igaz, hogy otthonosan mozogsz rajtuk, illetve megtalálható itt a célcsoportod.

Szépen, fokozatosan!
Kezdj kevesebb oldallal, kevesebb bejegyzéssel, pláne, ha nincs még rutinod a dologban. Ahogy belejössz, lehet mindkettőt növelni, bővíteni, de elég ciki (és sajnos gyakori), amikor egy cégnek bizonyos közösségi oldalain aktív kommunikáció van, míg másokon pedig többéves, poros bejegyzések.
B2B vs. B2C
Gyakori tévhit, hogy az üzleteknek, cégeknek értékesítő vállalkozások (B2B) azt gondolják, ez valamiféle speciális felületet igényel, csak ott szólíthatják meg a célcsoportot, a nap végére meg szokott születni a döntés, hogy „cégeknek értékesítünk, tehát nekünk a LinkedIn kell”.
Habár a LinkedIn egy remek eszköz, az alábbit ne feledd: a sokmilliós, nagy tételben történő megrendelés előtt is egy ember fog Tőled ajánlatot kérni, egy valakivel fogsz egyeztetni a részletekről, egy valakivel fogsz kezet fogni. Nyilván az „egy valaki” lehet egynél több döntéshozó, de a lényeg, hogy a sokezer fős multi is egyénekből áll. A közösségi oldalakon pedig nem maga a cég, hanem annak dolgozói vannak jelen.
Használd a LinkedInt, ha a fenti két halmazba beleesett, de ne gondold, hogy B2B célcsoport = csak a LinkedIn a megfelelő eszköz.
Gondold át, mi fog menni Neked!
Kezdő vállalkozóként kevés dolog kiszervezését engedheted meg magadnak, legalábbis általában ez a helyzet. Jó eséllyel a közösségi média oldalak kezelése sem tartozik ebbe a kategóriába. Akkor lehet gond, ha nagyon-nagyon nem komfortos Neked ez a fajta kommunikáció, ha nagyon nincs rá időd, esetleg olyan oldalakon van a célcsoportod, ami „nagyon nem Te vagy”.
Itt egy ideiglenes megoldásnak érdemes lehet az egyetemista unokahugit, testvért, esetleg gyerekedet megkérni, hogy segítsen be egy kicsit. Természetesen ha megbízol egy ügynökséget, az is egy járható út, de számos ok miatt 0-ról induló vállalkozásoknál nem ez az ideális megoldás.
(Itt most főleg az oldal kezeléséről, kommunikációról van szó, egy hirdetési kampányra érdemes szakértőt keresni, de erről majd máskor:)).
„Lefoglalom”
Mind domainek esetében, mind közösségi média oldalak esetében gyakori ötlet, hogy beregisztráld mindenhová vállalkozásodat, nehogy más tegye meg helyetted. Ennek tulajdonképpen lehet valóságalapja, de az az igazság, hogy sokáig kicsi az esélye, hogy olyan márkaneved legyen, amivel „zsarolni” akarnának Téged. Sőt, sok vállalkozás soha nem éri el ezt a szintet. Egyébként is, mire egy cég, márka ekkorára nő, valószínűleg vannak olyan jogi eszközei, amivel könnyedén vissza tud szerezni mondjuk egy domain nevet. Ha ettől nyugodtabban alszol, regisztrálj mindenhová nyugodtan, de figyelj, ne kezdj mindenhol posztolni, nem fogod tudni tartani.

A közösségi oldalak ügyes megválasztásával, az időd megfelelő menedzselésével remek marketingeszköz lehet a közösségi média kommunikáció, melyet érdemes használnod.

Én erről a területről jövök, így a jövőben is lesznek bejegyzések, amik segítenek a közösségi média oldalakon történő hatékony kommunikációban. Bízom benne, hogy az oldalak kiválasztásában már előrébb jutottál.

RELATED ARTICLES

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Most Popular

Recent Comments