hétfő, június 20, 2022
KezdőlapMarketingMennyit számít a név?

Mennyit számít a név?

Ha vállalkozásba kezdesz, elég korán fel fog merülni, hogy mi legyen a céged/márkád/terméked neve.

Azaz fog kelleni A NÉV.

Elmondom, mi erre a régimódi ajánlás és azt is, hogy mit gondolok én – ebből sejtheted, hogy a kettő nem teljesen egyezik 🙂

Először tisztázzuk a fogalmakat!

A céged egy Valami Kft. (vagy Bt., Zrt., saját neved EV stb.). Ez a cégnév.
Ennek lehet egy márkája, majd lehetnek termékek.

Nézzünk egy példát a hazai gazdasági média világából!

Van a NET Média Zrt., jelen pillanatban (2021.11. hó) ez a cég a Portfolio Csoport tulajdonosa. A Portfolio csoportba tartoznak online magazinok, pl. Portfolio, Pénzcentrum, Hello Vidék, de van pl. konferencia szervezésével is foglalkozó üzletág.

NET Média Zrt.
Portfolio Csoport
Pénzcentrum

Cégnév, márkanév, termék márkaneve.

Szándékosan hoztam egy ilyen nagy cégről példát, ezt gondoltam szemléletesnek.

Sok esetben nincs ennyi szint, de más cégeknél is gyakori, hogy a cégnév nem egyezik tökéletesen a márkanévvel.

Például a Daimler AG nevű cég a tulajdonosa a Mercedes-Benz, Mercedes-AMG, Smart MÁRKÁKNAK.

Olvass tovább, meg fogod érteni, miért gondoltam fontosnak tisztázni ezeket a különbségeket.

Nagyon sokan megakadnak vállalkozás indításakor, mert “kell valami jó név”.

Itt most gyorsan tisztázom: ez az én magánvéleményem és én ahhoz az embertípushoz tartozom, aki nem törekszik a tökéletességre.
Van, aki addig vár, készülődik, amíg minden 100%-os lesz. Mások pedig inkább elkezdik minél hamarabb, aztán szükség esetén menet közben javítanak, optimalizálnak. Én az utóbbiba tartozom, mert ezt gondolom jobbnak, de nagyon sokan remekül “működnek” a másik megközelítéssel is.

Azt is elismerem, hogy évtizedekkel ezelőtt lényegesen nagyobb jelentősége volt a névnek. Nem igazán volt összehasonlítási alap, közel nem terjedt úgy az információ, ahogy manapság, kevesebb cég is volt (magasabb belépési küszöb miatt). Akkoriban tényleg elég lehetett, hogy ha van egy név, ami JÓ, az önmagában elég arra, hogy Nálad vásároljanak. Lehet, hogy az a név volt az első, aki egyáltalán megoldást nyújtott az adott problémára.

Ha esetleg az ügyvédnél nincs valami nagyon frappáns cégnév ötleted, nem kell emiatt halogatnod a céged indítását. Mint a fenti példák is mutatják, nem muszáj ugyanaz legyen az aláírási címpéldányodon, a termék csomagolásán nagy logóval, vagy akár a weboldalad domain neve.

Lehet Neked “Mancika Nature Kft.” a céged – ha akkor nincs jobb ötleted
Majd később lehet “Pure and clean” a szappancsalád neve – ha időközben ezt jobb névnek gondolod
Ezután meg lehet legjobbszappanok.hu a weboldalad címe (az írás pillanatában ez még nincs beregisztrálva) – ha úgy érzed, ez megfelelőbb lenne.

Induló vállalkozás esetében általában egy ilyen “valamit” kell kitalálni, így a továbbiakban simán “név”-ként fogok hivatkozni erre.

Gyakori ajánlás, emiatt “akadály”: hogy a név mindenképpen utaljon a tevékenységre, legyen egyértelmű, hogy mivel foglalkozol. Plusz egy tényező, amivel foglalkozni kell, tovább nehezíti a név kitalálását.

Apple, Amazon, Visa, McDonald’s, IBM, Gucci, Mercedes-Benz, Don Pepe, Tesco, BioTechUSA stb.

Ha nem ismernéd ezeket a márkákat, csak a nevükből rögtön tudnád pontosan, hogy mivel foglalkoznak, ugye? Én sem.
Ez a téma nem is igényel ennél több figyelmet szerintem 🙂

Ami egy másik gyakori ajánlás a névvel kapcsolatban, az az, hogy legyen egyszerű. Ezzel mondjuk egyetértek. Gondolj bele, ha gyakran fogod lediktálni, akkor olyan legyen, amit nem kell háromszor lebetűzni a telefonban vagy ha egy áfás számlát kérsz valahol (bár olyankor szerintem az Almafa Kft-t is le kell :D). Egyszerű és rövid, ez egy jó kiindulási alap.

Legyen frappáns. Ez is egy olyan dolog, hogy jó ha frappáns, de ezen ne kattogj heteket. Ha van jó ötleted, remek, ha nincs, picit gondolkozz, de ne akasszon ez meg semmilyen folyamatot komolyabb mértékben.

Összességében azt gondolom, a név nem annyira fontos, mint amennyire gondolják. Számíthat, segíthet, ha jó, tulajdonképpen akadályozhat ha botrányosan rossz, ezeket elismerem. De szerintem a kezdő vállalkozók 90%-a sokkal nagyobb szerepet tulajdonít neki.

Nem arra akarok célozni, hogy véletlenszerűen találj ki valamit. Ha egy tanácsom lehet: Ne hagyd, hogy a tökéletes név kitalálása lelassítsa, akadályozza a folyamataidat.

Máshogy fogalmazva: gyakorlatilag bármilyen név lehet sikeres márkanév.

Ezek most a legértékesebb brandek.

Van itt minden: gyümölcs, mozaikszó, kitalált szó, fantázianév, vezetéknév, rövidítés…

Nem túl frappánsak, nem utalnak a tevékenységre (jó, a China Construction Bank és a WeChat azért sejteti). Ami közös bennük, hogy rövidek, egyszerűek.

A nap végén úgyis az a fontos, hogy érkezzenek a vevők, vásárlások, ezeket pedig jó és nem olyan nagyon jó névvel is el lehet írni, hiszen messze nem ezen múlik minden.

RELATED ARTICLES

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Most Popular

Recent Comments