Mit szervezzek ki kezdő vállalkozóként? Nehéz kérdés, mert kezdő vállalkozóknak jellemzően több idejük mint pénzük van. Ezért is merül fel, hogy érdemes lenne ezt-azt magunknak megtanulni, majd elvégezni.
Kezdésnek a véleményem: Neked egyszemélyes, kezdő vállalkozóként számos „kalapot” kell viselned. Azonban hosszú távon úgy gondolom, a célod az kell legyen, hogy csak a főtevékenységeddel foglalkozz, amihez értesz, még később pedig már akár csak cégvezetéssel.
Például ha fodrász vagy, akkor azt tűzd ki célként, hogy csak frizurákat készíts, hajat vágj, később pedig a saját szalonodat, hálózatodat vezesd úgy, hogy akár nincs is olló a kezedben. Van, aki megelégszik az első szinttel is természetesen, sőt, kezdéskor talán ez a reális cél.
Na de ugorjunk vissza az induláshoz! Kellene szerződés, weboldal, valaki könyveljen, takarítsa a szalont, foglalkozzon a pénzügyekkel, csinálja a marketingedet, intézze az alapanyagok beszerzését stb. Mit szervezz ki ezek közül, milyen sorrendben?
Ami szinte biztosan fog kelleni és én nagyon erősen javaslom, hogy ne halogasd a kiszervezését az a könyvelés és a jog.
Az online hirdetéseid kezelését, tanulgathatod, csinálgathatod, a weboldaladat is reszelgetheted magadnak. Elmehetsz Te személyesen alapanyagokért, eszközökért, a szalon kitakarítását is meg tudod oldani.
A könyvelés és a jog viszont két olyan terület, ami amellett, hogy nagy tudást igényel, a nem (megfelelő) végzése komoly anyagi és jogi kockázatot képvisel.
Ha lassan tölt be a weboldalad, azért nem fogsz pénzbírságot kapni, valamint bíróság elé sem kerülsz, ha személyesen veszed meg a sampont.
Ha ezek megvannak és van „felesleges”, kiszervezésre költendő pénzed, több lehetőség áll előtted:
– szervezd ki, amiben nem vagy jó – én ezzel kezdeném
– szervezd ki, amit egyszerűen nem szeretsz csinálni
– végül pedig kiszervezhetsz olyasmit is, amiben jó vagy, szívesen csinálod, de a profit termelése szempontjából nem okos döntés, ha Te végzed el
Nézzünk példákat!
Első eset: mondjuk Te csinálod a közösségi média bejegyzéseket, de nyűgnek érzed, sokáig tart, nem érzed magadénak – szervezd ki.
Nem szereted az adminisztrációt? Szervezd ki.
Na de mi a helyzet, ha imádod takarítani a szalont? Kikapcsol, szépen is csinálod, jól elvagy közben. Nehéz döntés: azt helyezd előtérbe, hogy jól érezd magad, vagy a vállalkozásod fejlődését? Ha utóbbit, akkor valószínűleg többet keresel, ha takarítás helyett hajat vágsz, képzed magad stb.
Fontos látni, hogy egy adott tevékenység ki nem szervezése pénzt vehet ki a vállalkozásodból, alternatív költségként.
Ha Te mondjuk megcsinálhatsz egy frizurát 9.000 Ft-ért 1 óra alatt, míg valaki 5.000 Ft-ért ugyanennyi idő alatt kitakarítja a szalont, akkor – szigorúan üzleti szemszögből – az a helyes döntés, ha valakinek fizetsz a takarításért, Te pedig plusz egy vendéget vállalsz.
De a döntés a Tiéd: ha Te sepregetés közben tudod lezárni a napodat, így kapcsolsz ki, csináld bátran, csak legyél tisztában a miértekkel.
Természetesen lehet más a sorrend, nincs két egyforma vállalkozó. Elképzelhető, hogy Te bizonyos feladatokat soha nem szervezel ki, míg másokat rendkívül korán. Bárhogy is legyen, reméljük írásunk segített megválaszolni a „mit szervezzek ki?” kérdést! De könyvelőn és jogászon tényleg ne spórolj 🙂