Ha vállalkozol, jó eséllyel szükséged lesz weboldalra. A weboldal pedig úgy az igazi, ha vannak látogatói is. A Google keresője remek látogatókat tud küldeni – már ha küld. A SEO vs. Google hirdetések különböző eszközök, melyek hasonló problémára nyújtanak eltérő megoldást.
„Előre kell kerülnöm a Google-ben.”
Szerintem ezt minden weboldal-tulajdonos mondta már, talán nem is egyszer.
Erre a problémára kettő lehetőséged van, ezeket, illetve a köztük lévő különbséget szeretnénk most tisztázni, mert úgy tapasztaltam, gyakori a félreértés.
SEO, Search Engine Optimization , azaz a keresőoptimalizálás. Ez röviden azt jelenti, hogy a weboldalt „olyanra csinálod”, hogy a Google azt szeresse.
A másik lehetőség a Google Ads hirdetések (leánykori nevén Google Adwords) használata. Ez egy fizetős szolgáltatás, a Google pénzért cserébe megjeleníti a hirdetéseidet különböző helyeken, pl. a keresések elején. Ennek több változata van, ami nekünk most kelleni fog, az az úgynevezett keresési hirdetés.
Nézzük a SEO és a (keresési) Google Ads főbb jellemzőit, illetve a köztük lévő különbségeket!
Azt, hogy a Google mi alapján sorolja előre a weboldaladat, számtalan dolog befolyásolja. Számít a weboldal technikai felépítése, a rá mutató linkek, a domain, a felhasználói élmény és természetesen a rajta lévő tartalom. Meg egy csomó más minden, ez gyakorlatilag egy külön szakma.
A keresési Google Ads hirdetések teljesen máshogy működnek: itt Te adod meg, milyen kulcsszavakra, keresési kifejezésekre jelenjen meg a hirdetés, illetve a hirdetések szövegére is megadhatsz több változatot. Ez is picit összetettebb, szintén egy szakma, de a lényege ez.
Az örök kérdés: SEO vs. Google hirdetések: melyiket haszáljam?
Alapvetően azt szokták mondani, hogy a SEO ingyen van, a Google Ads viszont folyamatosan pénzbe kerül. Ez valóban így tűnhet, de a SEO akkor van ingyen, ha értesz hozzá (bár az idődet akkor is el fogja vinni).
Annyiból igaz, hogy ha SEO szempontból rendben van az oldal, azt onnantól a Google ingyen fogja előre sorolni, míg a keresési Google Ads hirdetésekkel minden kattintásért fizetned kell, folyamatosan.
De akkor miért használják a Google Ads hirdetést?
Gyors. Ha elkészültek a hirdetések, azok gyakorlatilag azonnal megjelennek. Az, hogy SEO-val előre kerülj, hetek, de inkább hónapok munkája.
Rugalmas. Nyugodtan csinálhatsz kampányokat akármennyi kulcsszóra – SEO esetén viszont okosan meg kell választanod azt a néhány kulcsszót, amire fókuszálni fogsz. Google Ads hirdetésekkel kísérletezhetsz új kulcsszavakkal, hirdetési szövegekkel… Nagyobb a mozgástered.
Most akkor melyiket használjam???
Én úgy szoktam megfogalmazni, hogy hirdess a Google Ads segítségével egy jól SEO-zott oldalt 🙂
Induló vállalkozás esetén nem biztos, hogy van több hónapod, mire beérik a keresőoptimalizálás, valószínűleg szükséged van a gyors eredményekre a keresési Google hirdetésekből.
Viszont a SEO-hoz hozzátartozik az is, hogy rendben van a weboldalad (gyors, jól használható), így mindenképpen kell ezekkel is foglalkozni. Ha SEO szempontból jó az oldal, az segíteni fogja a Google Ads hatékonyságát is.
Aztán ha idővel azt veszed észre, hogy organikusan (tehát magától, hirdetés nélkül) is előre sorol a Google, akkor örülj neki és talán ki lehet kapcsolni a hirdetéseket.
Nagyon általánosított tanácsok:
Legyen rendben az oldalad technikai szempontból.
Kezdj el blogot írni rá minél hamarabb.
És hirdesd Google Ads-ben.
Persze vannak tevékenységek, amiket nem igazán érdemes Google-ben hirdetni, erről itt írtunk korábban.
De bízunk benne, hogy ez az írás segített kicsit tisztázni a SEO vs. Google hirdetések kérdéskört, a köztük lévő főbb különbségeket. A részletekbe nem mentünk bele, azt majd máskor. 🙂