péntek, december 29, 2023
KezdőlapEgyéb kategóriaCsak olyan vállalkozás ötlet jó, ami még nincs?

Csak olyan vállalkozás ötlet jó, ami még nincs?

Vállalkozás indítása előtt az elsődleges probléma általában az alábbiak közül kerül ki: nincs vállalkozás ötlet, vagy ötlet van, de a „hogyan?” hiányzik.

Gyakori kérdés az első esetben, hogy valami olyasmit szeretnének csinálni, ami MÉG NINCS. Ez aztán megbénítja az egész folyamatot és nagyon el tudja nyújtani az indulás idejét, hiszen kell egy ötlet, ami még nincs.

Nézzük, érdemes-e egyáltalán ezzel foglalkozni!

Annak, hogy egy bizonyos vállalkozás még nincs, két oka lehet:
1. Soha, sehol, senkinek nem jutott még eszébe
2. Már jutott eszébe másnak is, viszont üzleti szempontból nem életképes a dolog

A Föld nevű bolygón elég sokan élünk jelenleg, plusz évszázadok, évezredek óta léteznek társadalmak, tehát lássuk be: annak, hogy valami még soha, senkinek nem jutott eszébe, elég kicsi az esélye. Persze nem kizárt, hogy eszedbe jutott valami, ami előtte másnak nem, de még akkor is kérdéses, hogy működőképes-e a dolog.

A sokkal gyakoribb viszont, hogy az ötlet már megfogalmazódott másban is, viszont sajnos a rá alapozott vállalkozás nem működött. Nem elég, ha jó egy ötlet, a kivitelezés is jó kell legyen, ráadásul vannak ötletek, melyek még jól kivitelezve sem fenntarthatóak közgazdaságtani szempontból. Azaz nem él meg belőle a vállalkozó/vállalkozás.

Tehát ha olyan vállalkozás ötleted van, ami még egyáltalán nem létezik, az vagy zseniális vagy hülyeség, de sajnos – már csak statisztikai alapokon is – az utóbbinak nagyobb az esélye.

Most, hogy kiderült, az újdonság talán annyira nem is újdonság, nézzük, hogy mi számít egyáltalán annak.

Mitől lesz valami ÚJ?

Ez szerintem egy gyakori félreértés, hogy újdonság csak egy olyan konkrét termék vagy szolgáltatás, ami nettó nem létezik. Holott az előzőek miatt ez nem igazán lehetséges, viszont a jó hír, hogy nem is feltétlenül szükséges.

Ha megnézed, egy adott területen számos versenytárs van:

  • hány cég gyárt ruhát?
  • hány cég gyárt autót?
  • hány étterem van?
  • hány ügyvéd van?

Tehát attól is lehet valami új, hogy nem mást, hanem máshogy csinálja, mint a többiek. Ez lehet akár a gyártás, kiszolgálás módja is, nem feltétlenül a termékben/szolgáltatásban kell keresni.

Valami nem csak attól lehet új, hogy egyáltalán nem létezik, hanem a működés módjától is. A McDonald’s nem attól lett sikeres, mert nem voltak előtte éttermek. Sőt, a Burger Kinget sem zavarta a McDonald’s létezése abban, hogy sikeres legyen. A BMW sem attól sikeres autógyártó, hogy más nem csinált autót előtte soha.

Plusz a világon létező vállalkozások elenyésző százaléka tevékenykedik világszinten.

Így elég lehet, ha a Te fizikai területeden, környékeden nyújtasz valami újat. Ez lehet egy ország, egy város, de akár annak csak egy része.

Magyarán nem kell Neked feltaláni a kenyeret, ha a városban nincs pékség. Jó, erre pont kicsi az esély, de szerintem érted a példát.

Mit bír el a piac?

Erre az „olyan dolgot kell csinálni, ami még nincs” kérdéskörre a kedvenc példám az Allee bevásárlóközpont. Jelen pillanatban legalább 6 (azaz hat) kávézó található benne, ráadásul korábban ebből 2 azonos lánchoz tartozott. Itt maga a lánc szűnt meg Magyarországon, nem az Allee nem bírta el.

Foglaljuk össze!

– Nem valószínű, hogy olyan üzletileg életképes ötleted van, ami soha, senkinem nem jutott eszébe.

De ez nem baj, hiszen elég, ha máshogy csinálod a dolgokat.

Sőt, egy-egy lokáció több azonos szolgáltatót is elbír, tehát még talán az előző pont sem feltétlenül szükséges.

Reméljük, picit segítettünk „megnyugodni”, ha vállalkozásod indítását csak az akadályozta meg, hogy az ötletedet nem gondoltad elég újnak. 🙂

RELATED ARTICLES

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Most Popular

Recent Comments