vasárnap, április 14, 2024
KezdőlapA vállalkozóA KPI fogalma - mit mérj kezdő vállalkozóként?

A KPI fogalma – mit mérj kezdő vállalkozóként?

A KPI egy gyakran előfordulú üzleti fogalom, mellyel lehetséges, hogy nem találkoztál még, ha most indul a vállalkozásod. Természetesen nem is az a lényeg, hogy minél több külföldi, idegen fogalommal megismerkedj, azonban ezeket jellemzően nem ok nélkül használják, így ha a kifejezés maga nem is olyan fontos, a jelentése, miértje annál inkább.

A KPI a Key Performance Indicator rövidítése, azaz a kulcs-teljesítménymutató. Magyarán a KPI-ok azok a mutatók, amelyek Neked, a Te (a vállalkozásod) céljai szempontjából fontosak, tulajdonképpen ezeken keresztül méred a sikerességedet, a teljesítményedet.

„Hát ez hülyeség, nyilván az árbevétel a legfontosabb mutató”. Valóban, sokszor kiemelt figyelemmel kísérik az árbevételt, de ez nem minden esetben helyes KPI, illetve az már kifejezetten ritka, hogy önmagában figyeljék.

Nézzünk gyorsan néhány példát arra, hogy vajon tényleg csak az árbevétel az egyetlen mutató, amit figyelni kell, tényleg ez önmagában meg tudja mutatni, hogy hogy teljesít a vállalkozásunk!

Vegyünk példának egy ruhaboltot, 2 millió forint árbevétellel. Ez egy online shop, egyedül üzemelteti valaki, egy picike raktárat bérel hozzá.

A másik ruhabolt árbevétele 2,5 millió forint, viszont itt van egy szép belvárosi üzlet, 2 foglalkoztatott eladóval.

Vajon a második vállalkozás tulajdonosa tényleg eredményesebbnek érzi vállalkozását, valóban 25%-al jövedelmezőbb?

Nézzünk egy vállalkozást, ami most indul. Első hónapban van 140 ezer forint bevétel. Második hónapban van 180 ezer forint bevétel. Harmadik hónapban megint 180 ezer. Negyedikben 270 ezer. Adnak elegendő információt ezek a mutatók, segítenek döntéseket hozni? A második hónap végén, csak az árbevétel alapján látod, hogy mit kellene (ha egyáltalán kellene) máshogy csinálnod? Aligha.

Most, hogy megnéztük, láthatod, hogy az árbevétel (habár egyértelműen figyelendő), nem az egyetlen KPI, amit érdemes követni.

Azt, hogy mi a számodra megfelelő KPI, több tényező befolyásolja, de a legfontosabb: a céljaid.

Ha épp a növekedés a célod, akkor jó eséllyel fel kell áldoznod például a nyereségből, nyereségességből.

Gondold csak meg: ez a két cél némileg ellentétes mutatókat „hoz ki” nyertesnek. Ha sok a nyereség és a nyereségesség a cél, akkor jó, örülünk. Viszont ha növekedés a cél, emiatt a nyereségből pl. új üzletet nyitsz, új alkalmazottakat veszel fel, akkor habár a nyereségesség csökkent, mégis örülhetsz, hiszen a célod felé haladsz.

Emiatt fontos: nincs egyértelműen megfelelő, egyértelműen jó KPI.
Sőt, talán azt is kitaláltad, hogy ezek időről – időre változnak.

Azonban abba a hibába sem szabad beleesni, hogy túlbonyolítod a dolgot és egyszerre szeretnél 32 különböző mutatót figyelni, nehogy valamiről lemaradj.

Felesleges és ez gyakran ahhoz vezet, hogy annyira megterhelőnek érzed a feladatot, hogy nem is csinálod.

Íme néhány ötlet, javaslat, hogy vállalkozásod indításának környékén mik lehetnek figyelemmel kísérendő KPI-ok. Sok ezek közül egy multinak is ugyanolyan érdekesek lehetnek.

– weboldal látogatók
– árajánlat kérések (pl. a legelején ez a mutató sokkal több információt ad mint az árbevétel, hiszen előfordulhat, hogy az első néhány hétben – hónapban 0 Ft vándorol hozzád, de addig is kell valahogy mérned, jó úton haladsz-e)
– üzletedbe betérő látogatók (lásd előző, csak offline)
– Facebook/Instagram/YouTube stb. követők száma (azért itt figyelj a minőségre is)
– szolgáltatásod végzésének ideje: mennyi idő alatt szolgálsz ki egy ügyfelet – ennek csökkenése a hatékonyságod növekedését jelezheti

Kicsit jobban beindult üzletmenet során:
– elfogadott ajánlatok aránya / üzletbe betérő látogatók és vásárlók aránya
– egy négyzetméterre eső árbevétel
– ügyfélszolgálati panaszok mennyisége
– organikus (nem fizetett hirdetésből érkező) weboldal látogatók aránya
– organikus megkeresések aránya a fizetett hirdetésekéhez képest
– vásárlástól elállások aránya
– garanciális problémák aránya
– ügyfélértékelések

És igen, természetesen:
– árbevétel
– nyereség
– ezek részlegekre, termékekre, szolgáltatásokra bontva, ezek egymáshoz való viszonyulása

A listát még lehetne folytatni nagyjából bármeddig, de bízom benne, a lényeget már érted.

Találd meg a saját 2-4 KPI-odat és időről időre vizsgáld felül őket. Még mindig segítenek döntéseket hozni? Tudod mérni velük a fejlődésedet? Segítenek látni, hogy jó irányba haladsz-e?

Ha ezekre NEM a válaszod, akkor ideje lecserélni őket.
Jó méregetést! 🙂

RELATED ARTICLES

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Most Popular

Recent Comments